به گزارش شهرآرانیوز، درست است که ضمانت اجرایی برای جریمه کردن عابران پیاده در شرایطی که تخلفی را ایجاد میکنند، وجود ندارد، اما برابر ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی قانون گذار ۹ وظیفه را بر عهده عابران پیاده قرار داده است.
براساس این ماده، عابر پیاده در بروز تصادفات سهم تقصیر دارد.
در محلهایی که پیاده رو وجود دارد از سطح سواره رو استفاده نکنند.
در محلهایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیر قابل تردد باشد باید از منتهاالیه سمت چپ سواره رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند.
برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاههای پیاده، پلهای هوایی و گذرگاههای زیرزمینی مجاز عبور کنند.
از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خودداری کنند و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.
از حصار آزادراهها نگذرند و در بزرگراهها و خیابانها از لابه لای درختان و گل و بوتههای حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
در تقاطعها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند.
از موانع و خط کشی خطوط ویژه سواره رو خیابانها و میدانها عبور نکنند.
در بزرگراهها و خیابانهای اصلی، خارج از گذرگاههای تعیین شده عبورنکنند.
در سواره رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، توقف نکنند.
نکته: ضروری است عابران پیاده به عنوان یکی از کاربران ترافیکی پرخطر برای تردد در معابر شهری نسبت به مسئولیت فردی و اجتماعی خود آگاهی داشته باشند. یک فرد به عنوان پیاده وقتی سطح سواره رو را برای تردد انتخاب میکند باید بداند که جدا از مخاطراتی که در زمان عبور و مرور ممکن است برایش پیش بیاید در حدی که جانش را از دست بدهد، باعث کندی حرکت و ایجاد تصادف در معبر میشود.